W Tarnogórskim Centrum Kultury odbyło się spotkanie poświęcone bezpieczeństwu osób w wieku senioralnym. Policjanci, pracownicy banku oraz wodociągów udzielali porad, jak ustrzec się przed oszustami podszywającymi się pod członków rodziny, policjantów, pracowników instytucji czy kurierów. W spotkaniu wzięli udział m.in.: Zastępca Komendanta Powiatowego, Burmistrz Miasta, Starosta Tarnogórski oraz seniorzy z uniwersytetu trzeciego wieku.
W poniedziałek w Tarnogórskim Centrum Kultury ruszyła kampania informacyjna #CzujnySenior, która jest poświęcona bezpieczeństwu seniorów. Celem kampanii jest uświadomienie jak największej liczby seniorów na temat zagrożeń związanych z oszustwami. Kampania została zainicjowana przez policjantów z Komendy Powiatowej Policji w Tarnowskich Górach przy współpracy z innymi instytucjami. Honorowy patronat nad przedsięwzięciem objął Burmistrz Miasta Tarnowskie Góry oraz Starosta Powiatu Tarnogórskiego.
Podczas prowadzonej kampanii zostały nagrane dwa spoty, w których pokazano seniorom metody działania oszustów. Krótkie filmy przestrzegające seniorów przed oszustwem i utratą często oszczędności całego życia, powstały dzięki uprzejmości miejscowej telewizji. Wszystkie osoby, które wystąpiły w filmach, nie są zawodowymi aktorami. To seniorzy z uniwersytetu trzeciego wieku, którzy włączyli się w promowanie kampanii, a także pracownik banku, pracownik wodociągów oraz oficer prasowy tarnogórskiej komendy. Dzięki uprzejmości wodociągów, na cele kampanii została również stworzona ulotka informacyjna, która będzie wysyłana do osób starszych wraz z rachunkiem za wodę. Ulotki będą również rozdawane przez dzielnicowych powiatu tarnogórskiego podczas różnego rodzaju spotkań edukacyjnych z seniorami. Dzięki temu mamy nadzieję, że żaden z seniorów nie padnie już ofiarą oszustów i nie straci oszczędności całego życia.
Podczas wczorajszego spotkania z grupą blisko 250 seniorów z uniwersytetu trzeciego wieku, prelegenci przedstawili założenia i cel kampanii #CzujnySenior. Podczas dyskusji policjanci, pracownicy wodociągów oraz banku przedstawili metody działania oszustów, którzy często podszywają się pod policjantów, prokuratorów, pracowników instytucji państwowych, dawno niewidzianych wnuków, siostrzenic czy kuzynów. Mówili uczestnikom spotkania, że schemat działania oszustów jest zazwyczaj podobny. Wykorzystują oni ufność seniorów oraz autorytet osób, pod które się podszywają. Przestrzegali, że zasada „ograniczonego zaufania” do nieznajomych obowiązuje nie tylko dzieci. Dorośli często o niej zapominają, stając się ofiarami własnej łatwowierności i braku rozwagi. Prelegenci uświadamiali uczestników spotkania, jak działają przestępcy i przestrzegali przed wykonywaniem ściśle poleceń przekazywanych przez rozmówcę. Inicjatorzy kampanii prosili seniorów, aby przekazywali zdobytą wiedzę, będącym w podobnym wieku sąsiadom, bliskim i znajomym. Ważne jest, aby taka wiedza dotarła do jak największej liczby osób i została wykorzystana w chwili zagrożenia.
Warto pamiętać, że:
- policjant nigdy nie zadzwoni z informacją o prowadzonej akcji,
- policja nigdy nie poprosi o przekazanie komuś pieniędzy, przelaniu ich na konto lub pozostawienie w jakimś miejscu,
- jeśli mamy jakąkolwiek wątpliwość co do danych osoby dzwoniącej do nas czy podającej się za pracownika jakiejś instytucji, weryfikujmy to. Zgłaszajmy takie sytuacje na policję, konsultujmy z rodziną,
- pamiętajmy, żeby nie dać się namówić na pozostawienie naszych pieniędzy w jakimś odosobnionym miejscu, koszu na śmieci, nie wyrzucać ich przez okno, nie pozostawiać we wskazanym przez oszusta miejscu,
- nie udostępniajmy kodów, haseł czy danych do naszych kont bankowych nikomu, czyjej tożsamości nie jesteśmy pewni i komu nie ufamy.
- rozmawiajmy między sobą o takich rzeczach, czy to z rodziną czy ze znajomymi, ostrzegajmy się nawzajem.
Jakie metody stosują jeszcze oszuści:
Często informują o tym, że oszczędności w banku lub kosztowności zgromadzone w domu są zagrożone. Gotówkę i wartościowe rzeczy każą spakować i pozostawić w umówionym miejscu lub wyrzucić przez okno. Wszystkie polecenia mają doprowadzić do złapania rzekomych przestępców. Namawiają też do podpisywania umów z dostawcami energii, domokrążcami oferującymi obniżenie rachunków za telefon, bądź kupowaniu cudownie uzdrawiających urządzeń kosztujących majątek.
W rzeczywistości jest to jedynie wielka mistyfikacja, mająca na celu pozbawienie seniorów oszczędności ich życia. Jak się zatem zachować, gdy pewnego dnia do nas zadzwoni telefon, a głos w słuchawce będzie nalegał, aby pozbyć się z domu wszystkich pieniędzy? Przede wszystkim należy odłożyć słuchawkę, nie kontynuować rozmowy z oszustem, skontaktować się z Policją lub rodziną.
Źródło: KPP Tarnowskie Góry